Thursday, July 4, 2024

ჰელენ კელერის კვირეული — აუდიოაღწერები ნიკო ბერძენიშვილის სახელობის ქუთაისის ისტორიულ-ეთნოგრაფიული მუზეუმისთვის

 საქართველოში, 2018 წლიდან მოყოლებული, ყოველ ივნისის თვეში,  ჰელენ კელერის კვირეულს აღვნიშნავთ. 27 ივნისს მსოფლიო ამერიკელი უსინათლო და, ამავდროულად, სმენის არმქონე  განმანათლებლის, პოლიტიკოსისა და ქველმოქმედის, ჰელენ კელერის დღეს აღნიშნავს და, შესაბამისად, კვირეულიც, მრავალფეროვანი აქტივობებით, მას ეძღვნება. გასულ წლებში ამგვარ ღონისძიებებს პოლონელი მეგობრების — პოლონეთის საელჩოს მხარდაჭერით ვახორციელებდით. სწორედ მათი დამსახურებაა უსინათლო პირებისთვის აუდიოაღწერის დანერგვის მცდელობა ქართულ კულტურულ სივრცეებში, მაგალითად, 2023 წლის თბილისის საერთაშორისო კინოფესტივლისთვის რეჟისორ ნანა ჯორჯაძის გენიალური ფილმის — „პეპლების იძულებითი მიგრაციის“, ასევე შალვა ამირანაშვილის ეროვნულ მუზეუმში ნიკო ფიროსმანის ნამუშევრებისთვის აუდიოაღწერების მომზადება და სხვა. 

სწორედ მათ კვალობაზე, დაგროვილი გამოცდილებითა და ცოდნით სენსორული დარღვევის მქონე პირების, კონკრეტულ შემთხვევაში, უსინათლო ადამიანებისთვის მეტი მისაწვდომობის მიზნით, მოხალისეობრივად მომზადდა აუდიოაღწერები ნიკო ბერძენიშვილის სახელობის ქუთაისის ისტორიულ-ეთნოგრაფიული მუზეუმში დაცული ექსპონატებისთვის.  შექმნილი ტექსტები გახმოვანდა, ჩაიწერა და დამუშავდა საზოგადოებრივი მაუწყებლის, საქართველოს რადიოს სტუდიაში, ითარგმნა, თითოეული მათგანისთვის შეიქმნა QR კოდი, რომელიც მუზეუმს გადაეცა და განთავსდება აღსაწერ ექსპონატთან. სმენის შეზღუდვისყრუ და მცირემხედველი პირებისთვის კი იქვე გამოიფინება აუდიოტექსტის ბეჭდური ვერსიები, რომლებიც ჯერ კიდევ 2023 წლის დეკემბრის დასაწყისში იყო მზად ამგვარი სახით:

რას ნიშნავს აუდიოაღწერა?

ტერმინი აუდიოაღწერა [ინგლ. Audio description] ამერიკის შეერთებული შტატებიდან მოდის. გამოსახულების შინაარსის უსინათლო პირთათვის აღწერის პირველი თეორიული საფუძვლები გასული საუკუნის სამოცდაათიან წლებში შეიმუშავა გრეგორი ფრაიზაერმა სანფრანცისკოს უნივერსიტეტიდან. ოფიციალურად სისტემა ამოქმედდა 1981 წელს, აშშ-ში, ვაშინგტონის თეატრ ARENA STAGE-ში.

როგორც წესი, აუდიოაღწერას მიმართავენ ვიზუალური ელემენტების გადმოსაცემად უსინათლო ან ყრუ-უსინათლო ადამიანების ინფორმირების მიზნით კინოში, თეატრებში, სატელევიზიო გადაცემებსა თუ სხვადასხვა ვებპორტალებზე. თხრობის ამგვარი ფორმა აქტიურად გამოიყენება მუზეუმებსა თუ ვიზუალური ხელოვნების გალერეებში, ვებგვერდებზე, რომლებსაც თან ახლავს დასურათებული მასალა. აუდიოაღწერის მეშვეობით უსინათლო პირს მიახლოებითი ან ზუსტი წარმოდგენა ექმნება ამა თუ იმ სურათზე მოცემული პეიზაჟების, პორტრეტების, კოსტუმებისა თუ სცენების შესახებ, ასევე ­– ფონის, კონტრასტების, საგანთა განლაგების, კონკრეტული დეტალების აღქმის თვალსაზრისით[2]. ორმაგი სენსორული შეზღუდვის — ყრუუსინათლობის — შემთხვევაში აუდიოაღწერაში ჩართულია თარჯიმან-მეგზური, რომელიც ბენეფიციარს ინფორმაციას აწვდის საგანგებოდ შემუშავებული საკომუნიკაციო ანბანებისა (მაგალითად: ლორმის ანბანი, ტაქტილოგრაფია) თუ მეთოდოლოგიის საშუალებით.

აუდიოაღწერის ნიმუშისთვის მოვიტანთ ნიკო ფიროსმანის ნახატის, ,,ბეგოს კამპანიის დეკრიპციას, რომელიც მომზადდა ორგანიზაციების: საქართველოს ყრუ-უსინათლო კავშირის, HumanDoc-ის და Polish Aid-ის ეგიდით.

ბეგოს კამპანია

მხატვარი – ნიკო ფიროსმანი;

შექმნის თარიღი – 1907 წელი;

ზომა: 71 x 103.5 სმ.

შესრულებულია ზეთით მუშამბაზე.

საქართველოს ეროვნული მუზეუმიშალვა ამირანაშვილის სახელობის

ხელოვნების მუზეუმის კოლექცია.

 

სურათი თარაზულიამოქმედება ხდება მინდორშიწინა პლანზე ჩანს ქართული სადღესასწაულო სუფრა და ექვსი ადამიანიფონად გამოსახულია მწვანე ველი და ბორცვებიცა ლაჯვარდისფერია.წინა პლანზე თარაზულად დგას მართკუთხა მაგიდა თეთრი სუფრით, რომლის ორივე ბოლოშიმაგიდის სიგანეზე ქალბატონები სხედან.  შუაშიმაგიდის უკანა მხარესსამი კაცი ზისყველანი ნახევართაღად სხედან. მაგიდის წინა ნაწილირომლითაც ნახატს დავცქერითთავისუფალია.

გამოსახულების მარცხენა მხარეს კიდევ ერთი მამაკაცი დგასმას აზიდულ, მარცხენა ხელში დოქი უჭირავსჩამოშვებულ მარჯვენაში კი – თეთრი ქსოვილი. სავარაუდოდეს არის მერიქიფე (ღვინის მსხმელი), რომლის მარცხნივ სუფრასთან მსხდომი სამი კაციდან ორს ქართული ჩოხა აცვია. მერიქიფესთან უფრო ახლოს მყოფსთავზე მუქი ალისფერი ყაბალახი თუ ბაღდადი მოუხვევიააქვს ულვაში და მარჯვენააზიდულ ხელში ყანწი უჭირავს; მეორეს მაღალიშავი კრაველის ბოხოხი ახურავსთავსაბურავის ტიპებიდან გამომდინარეშესაძლებელიავიფიქროთრომ ის არის შეძლებული სოციალური კლასის წარმომადგენელი ყარაჩოხელი – ტრადიციების მიმდევარი ძველთბილისელი ხელოსანი ტრადიციული ქართული სამოსითშავი ჩოხით. მასაც აქვს ულვაშები და მარცხენა ხელით მასაც ყანწი აუწევიამესამე, ევროპულად გამოწყობილი მამაკაციშავი შლაპით ზის მაგიდის მარცხენა მხარეს და აღწერილ პერსონაჟებს შეჰყურებსწინ მარჯვენა ხელით თავის სიმაღლემდე აუწევია თევზირომლის სიგრძე სუფრამდე აღწევსქალი მარცხნივშავი, გრძელმკლავიანი კაბით და ევროპული ქუდითგამოსახულია მარცხენა პროფილითმაგიდის მოპირდაპირე ბოლოში მჯდომ ქალსაც შავი კაბა აცვიათმა შეკრული აქვსთეთრ სუფრაზე თევზეულის მრავალფეროვანი მენიუააქვეა: ქათმის ბარკალიორი პური და კახური შოთი.

ნახატის ქვედამარჯვენა და მარცხენა კუთხეებში ქალების სიახლოვეს აწყვია ღვინის ორი ქვევრირომელთა ზომები მსხდომი ქალების მხრებს აღწევს. ტარებდაგრეხილი შამფურები ეყრდნობა ქვევრებსმარცხნიდან პირველზე მწვადი აუსხამთმეორეზე – ბოსტნეულიმათ შორისიატაკზემარცხნიდან აწყვიასინით ბოლოკისაზამთრო ნახევარმთვარის ფორმის ამოჭრილი ნაჭრით; შუაში – რუხიმოლურჯო ტიკჭორადოქიხახვის კონაგოგრააქვეა ერთი ცარიელი სინიცსურათის მარცხენა ქვედა კუთხეში დგას (ლობიოსქოთანი. გამოსახულების ორივე მხრიდან ერთმანეთისკენ წახრილა მწვანეფოთლოვანი ხეებირომლებიც ფარავენ ჰორიზონტს. სურათის ზედაცენტრალურ ნაწილზე – ცაშიმუქ ლურჯ ფონზე მარცხნიდან მარჯვნივ დაფრინავს სამი თეთრი ფრინველიმათ ზემოთ თეთრი საღებავითსამ რკალადქართული ასოებით შესრულებულია წარწერებიპირველ თაღად წერია: კამპანიას გაუმარჯოს”,  შემდეგ – „ბეგო კეთილი ცხოვრება”,  ხოლო მესამე თაღად – „ღმერთმა ყველას გამრავლოს“.

რაც შეეხება ქუთაისის ისტორიულ-ეთნოგრაფიული მუზეუმის აუდიაღწერებს, მათთვის ექსპონატები თავად დაწესებულების ხელმძღვანელობამ შეარჩია. ისინია:

 

  1. კოლხური ვერცხლის მონეტები

 

  1. ასალი, იგივე ყაჯარი

 

 

  1. სასწაულმოქმედი ხატი დედაქალაქისა ქუთაისისა

 

  1. ქვევრ-სამარხი სოფელ ქვედა მესხეთიდან.

https://youtu.be/g7IyZRFfuNY?si=SjK4998N5U-YYuZd

  1. გელათის ღმრთისმშობლის კარედი

 

https://youtu.be/g7IyZRFfuNY?si=SjK4998N5U-YYuZd

 

  1. ლაშეს კარი

 

  1. ჩაფრასტები

https://youtu.be/AGSgM24nrMk?si=ENp9Nt1ORsQ3XQLp

  1. სახარება – საქართველოში სტამბური დაბეჭდვით გამოცემული პირველი წიგნი

https://youtu.be/8tpA1xeBMMU?si=CTSaZAh7L9s4s0Tz

  1. სამარხეული ინვენტარი ბაგრატის ტაძრიდან

https://youtu.be/F_b8AWma1wQ?si=iT-_9KxKUwGRweaI

აქვეა ინგლისურენოვანი ვერსიებიც:

A Miraculous Icon – The Mother of God of Kutaisi from Paliastomi .png

 

https://www.youtube.com/watch?v=ElnIeKrRp4o&t=6s

 

Chafrast https://www.youtube.com/watch?v=wYL_I0P1h5o&t=6s

PendanticonEngolpionPangheaHolyMotherofGod.png

 

https://www.youtube.com/watch?v=sHlB3L56Slo&t=10s

https://www.youtube.com/watch?v=yusOXT4yzNM

https://www.youtube.com/watch?v=slspGUdXwvY&t=1s

The Door from the Lashe Church of Our Lady

https://www.youtube.com/watch?v=CWsMe8agz0o

The Gospel First Book Published in Georgia Using a Printing Press

https://www.youtube.com/watch?v=G_-Cy4Rkdow&t=8s

 

Triptych of the Holy Mother of God from Gelati Monastery

 

https://www.youtube.com/watch?v=WQBQ5BcwAWY

ამგვარ პროექტებში ყველაზე მნიშვნელოვანი  უსინათლო პირების, როგორც უსინათლო კონსულტანტების, მონაწილეობაა, რამდენადაც აუდიოაღწერისას მნიშვნელვანია უსინათლო კონსულტანტის რჩევა თუ თვალსაზრისი. განვითარებულ ქვეყნებში მათი შრომა ჯეროვნად დაფასებული და ფინანსურად ანაზღაურებულია, მსგავსი პროექტების სერვისის სახით დანერგვა კი უსინათლო თუ ყრუ-უსინათლო პირების დასაქმებასაც უწყობს ხელს.

ჩვენი აღწერების ქართული ვერსიები მომზადებულია ქუთაისელი უსინათლო კონსულტანტების  — თემურ მიქაძისა და დავით კვესელავას დახმარებით, უსასყიდლოდ, ინგლისური ვერსიისათვის კონსულტირება ვთხოვეთ ესმა გუმბერიძეს. მადლობას გამოვხატავთ მათ და პროექტში ჩართული თითოეული პიროვნებისა თუ მხარდამჭერი პირის (მაია წიწილაშვილის, ქეთი ჯოჯიშვილის, იოსებ კეპულაძის, თორნიკე სამხარაძის, კამილა სკალსკას, ნონა ქარციძის, მზია ზარნაძის) მიმართ! მადლიერებას ვუცხადებთ ხელშემწყობ პირებს — ეკა ტალახაძეს და გიორგი ბერიძეს! მუდმივი მხარდაჭერისთვის მადლობა  ინტერნეტჟურნალ ,,მასწავლებელი-გე-ს” ძვირფას რედაქციას!

მსგავსი პროექტები დაგვეხმარება  უნივერსალური დიზაინის სივრცეების შექმნის და საზოგადოებრივი ხელმისაწვდომობის ზრდის თვალსაზრისით,  ხელს შეუწყობს ჩვენს ქვეყანაში ინკლუზიური საზოგადოების ჩამოყალიბებას,  ამა თუ იმ მდგომარეობის მქონე ადამიანების ღირსეული ფუნქციონირებისა და ჩართულობის მიზნით.

 https://mastsavlebeli.ge/

 

 

 

No comments:

Post a Comment